Al BOE de 2 de març de 2022 s’ha publicat el Real Decret-llei 3/2022 el qual preveu mesures per a la millora de la sostenibilitat del transport de mercaderies per carretera als efectes de transposar Directives europees però també es regula una revisió de preus excepcional en aquells contractes d’obres, tinguin naturalesa administrativa o privada i que hagin estat adjudicats per qualsevol entitat que formi part del sector públic estatal i que dits contractes es trobin executant-se a l’entrada en vigor del Real Decret Llei esmentat.
De manera resumida detallem els punts més destacats de la revisió de preus excepcional:
- Àmbit d’aplicació segons òrgan de contractació: sector públic estatal i sector públic autonòmic.
- Àmbit d’aplicació segons tipus de contracte: contractes d’obres, administratius o privats.
- Àmbit d’aplicació temporal: contractes en execució a la data d’entrada en vigor del Real Decret Llei.
- Requisits:
- Que s’acrediti un impacte directe en l’economia del contracte per raó de la pujada de preus en els següents materials: siderúrgics, bituminosos, alumini, coure, aplicant la revisió de preus prevista en els plecs (si se’n preveu) o el RD 1359/2011, quan superi el 5% de l’import certificat del contracte a l’exercici 2021.
- El límit per aquesta revisió serà del 20% del preu d’adjudicació del contracte.
- Aportar justificant de la concurrència de l’excepcionalitat recollida al RDL.
- Procediment per a la seva tramitació: aquesta revisió excepcional de preus serà aprovada per l’òrgan de contractació prèvia sol·licitud del contractista que haurà de presentar-la en el termini de dos mesos a comptar des de l’entrada en vigor d’aquest Reial Decret Llei o bé des de la publicació dels índexs mensuals dels preus dels components bàsics de costos, relatius a l’últim trimestre de l’any 2021, si aquesta publicació fos posterior.
Una vegada formulada la sol·licitud per part del contractista, l’òrgan de contractació dictarà una proposta provisional indicant-hi si escau reconèixer la revisió excepcional de preus i, si és així, la fórmula aplicable al contracte. - Conseqüències de l’incompliment del contracte després d’abonar l’import revisat: multes coercitives (amb un màxim de 10.000 €/dia), penalitat de 10% (retard superior a dos mesos) i pèrdua del dret a revisió de preus (si el retard és superior a tres mesos, acumulat a les anteriors sancions)
DES DEL DEPARTAMENT DE DRET PÚBLIC I CONTRACTACIÓ ADMINISTRATIVA DE CORSUNSKY & MORÉ RESTEM A LA VOSTRA DISPOSICIÓ PER A QUALSEVOL CONSULTA RELACIONADA AMB L’APLICACIÓ DEL PRESENT RDLL 3/2022