La Llei 11/2020, de 30 de desembre, de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2021 ha inclòs, en la seva disposició final quadragèsima la modificació de l’article 159 de la Llei de Contractes del Sector Públic:
Tres. Se da nueva redacción la letra a) del apartado 1 del artículo 159, que queda redactada como sigue:
«Artículo 159. Procedimiento abierto simplificado.
[…]
- a) Que su valor estimado sea igual o inferior a 2.000.000 de euros en el caso de contratos de obras, y en el caso de contratos de suministro y de servicios, que su valor estimado sea igual o inferior a las cantidades establecidas en los artículos 21.1, letra a) y 22.1, letra a) de esta Ley, respectivamente, o a sus correspondientes actualizaciones.»
El resto del apartado mantiene la misma redacción.
Cuatro. Se da nueva redacción al primer párrafo del apartado 6 del artículo 159, que queda redactado como sigue:
«6. En contratos de obras de valor estimado inferior a 80.000 euros, y en contratos de suministros y de servicios de valor estimado inferior a 60.000 euros, excepto los que tengan por objeto prestaciones de carácter intelectual a los que no será de aplicación este apartado, el procedimiento abierto simplificado podrá seguir la siguiente tramitación:»
La modificació té dues conseqüències principals. La primera, en relació als llindars del procediment obert simplificat, incrementa el llindar econòmic per als contractes de subministrament i serveis. Aquesta modificació és rellevant perquè lliga el llindar a l’article 21 de la LCSP, que hi estableix els llindars per a l’aplicació de la normativa relativa a contractes subjectes a regulació harmonitzada.
Per tant, davant el llindar anterior (100.000 euros), la modificació realitzada incrementa el llindars fins els 139.000 euros.
La conseqüència més immediata d’aquesta mesura en els contractes de subministrament i serveis és l’ampliació dels contractes que podran ser licitats conforme al procediment obert simplificat, amb les següents característiques:
- Termini de presentació de proposicions no inferior a 15 dies.
- Licitadors inscrits en el Registre de Licitadors estatal o autonòmic.
- No procedirà constituir garantia provisional.
- Un sobre únic, o dos sobres si els criteris d’adjudicació inclouen judici de valor.
De la mateixa manera, la segona part de la modificació realitzada en l’article 159 afecta al anomenat procediment “supersimplificat”, augmentant el llindar, en línia amb l’anterior modificació, dels contractes de subministrament i serveis fins als 60.000 euros (abans 35.000 euros).
Amb la reforma realitzada, es regulen els nous llindars per als contractes de subministrament i serveis que, de manera resumida, són els següents:
Tipus de procediment
|
Llindars |
Obert simplificat | Igual o superior a 60.000 euros, fins a quanties iguals o inferiors a 139.000 euros |
Obert supersimplificat | Fins a 60.000 euros |